In welk fruit zit het meest Vitamine C? [TOP 10]

In welk fruit zit het meest Vitamine C? [TOP 10]

Vitamine C in fruit zorgt voor een verhoging van je weerstand. Erg belangrijk in tijden van Corona. Je immuunsysteem is nu het allerbelangrijkst om te onderhouden. Dat doe je door je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C (75 mg) binnen te krijgen en door dus veel fruit te eten. Deze vitamine helpt je je weerstand op peil te houden en zorgt voor een zachte huid. Maar welke fruitsoorten bevatten nu het meest vitamine C?

Onze Top 10 (voedingswaarde/100g)

1. Guave – 220 mg

De guave is voor velen misschien een iets onbekendere vrucht. Het is een tropische vrucht die afkomstig is uit Midden-Afrike maar nu wereldwijd in de tropen wordt geteeld. Deze vrucht is groen aan de buitenkant en heeft een rode zachte binnenkant. Waarvoor is de guave vooral bekend? Om zijn geneeskrachtige werking! Deze vrucht bevat namelijk 340% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid aan vitamine C. Naast vitamine C bevat deze vrucht ook een hoge concentratie aan vitamine A en foliumzuur of B11. Een echte vitaminebom dus! 

2. Zwarte bessen – 150 mg

De volgende in het rijtje is de zwarte bes. Deze is niet te verwarren met de blauwe bes of bosbes maar groeit hier ook gewoon in onze loofbossen. Deze vrucht zegt je misschien niet direct zoveel maar Cassis waarschijnlijk wel. Zwarte bessen vormen namelijk de basis voor deze drank. Ze bevatten een grote hoeveelheid vitamine C en 50 gram van deze vrucht is al genoeg om onze dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen. 

3. Kiwi – 65 mg

Op nummer drie staat de kiwi! De kiwi bevat meer vitamine C dan veel andere fruitsoorten en 100 gram van deze vrucht bevat bijna volledig onze DAH aan vitamine C. Kiwi's bevatten ook het cholesterolverlagende pectine, magnesium, koper, zink, fosfor, vitamine A en is het een vetarme bron van vitamine E

Lees hier meer over de kiwi!

4. Aardbei – 64 mg

Dan komen we bij de aardbei. Van velen het lievelingsfruit en het doet je meteen aan de zomer denken. De aardbei is niet alleen heel erg lekker van smaak maar zit dus ook boordevol vitaminen. Een portie aardbeien van 100 gram bevat de volgende vitamines en mineralen:

  • Vitamine C: 98% ADH
  • Vitamine K: 3% ADH
  • Foliumzuur: 6% ADH
  • Mangaan: 19% ADH

Lees hier meer over de aardbei!

5. Papaja – 55 mg

Nog eentje uit de tropen: de papaja! Dit is een peervormige vrucht met een groen-gele buitenkant en een zacht-sappige oranje binnenkant. Per 100 gram van de vrucht zitten we al aan 75% van de DAH vitamine C. Een volledige papaja weegt tussen de 300 en 500 gram. Meer dan genoeg vitamines dus!

6. Sinaasappel – 50 mg

Van alle citrusvruchten bevat de sinaasappel de grootste concentratie aan vitamine C en staat deze dus hoog op ons lijstje. Behalve vitamine C zitten er dus ook veel mineralen zoals kalium en calcium in je sinaasappel. Kalium zorgt voor een goede regeling van de bloeddruk terwijl Calcium dan weer goed is voor stevige botten en tanden.

Lees hier meer over de sinaasappel!

7. Pompelmoes – 45 mg

De volgende citrusvrucht is de pompelmoes of grapefruit. Deze ietwat bittere vrucht heeft voor- en tegenstanders. Wat wel zeker is, is dat deze citrusvrucht erg goed is voor ons immuunsysteem.  

Lees hier meer over de pompelmoes!

8. Citroen – 45 mg

Virussen en bacteriën zijn samen de grootste ziekteverwekkers. Citroen heeft een anti-bacteriële en antivirale werking. Het gaat allerlei ziektes tegen. Het eten van citroen voorkomt verkoudheid en griep door de hoge dosis vitamine C in combinatie met fytonutriënten die een antioxidantwerking hebben. De citroen helpt gifstoffen waaronder vrije radicalen sneller uit het lichaam te voeren. Daardoor werkt deze citrusvrucht preventief tegen tal van ziektes.

Lees hier meer over de citroen!

9. Kruisbessen – 30 mg

De stekelbes staat ook bekend onder de namen kruisbes, klapbes, kroezel en knoeper. Deze bes bevat niet alleen veel vitamine C, A en E maar heeft ook een koortsverlagende werking. In het oude Engels werd deze Fea-berry genoemd, naar fever wat koorts betekent (uit: mensengezondheid).

Lees hier meer over de kruisbes!

10. Mandarijn – 30 mg

Om aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C te komen, moet je wel enkele mandarijntjes eten.. Maar naast vitamine C bevat deze citrusvrucht ook veel Calcium en Kalium. Zeker goed voor je dus! Deze citrusvrucht sluit onze top 10 af en wenst jullie allemaal een goede gezondheid toe! 

Lees hier meer over de mandarijn!

Delen

Tevreden fruiteters