Ondernemerskoppel Globachem genomineerd voor Trends Manager van het Jaar

Ondernemerskoppel Globachem genomineerd voor  Trends Manager van het Jaar

Familiale waarden vormen het hart van Limburgs gewasbeschermingsbedrijf

SINT-TRUIDEN - Koen Quaghebeur en Els Paesmans zijn als enige duo én enige Limburgers genomineerd voor de titel van Trends Manager van het Jaar. Samen staan ze aan het hoofd van Globachem, een agrochemisch familiebedrijf dat ze in 2000 zelf uit de grond stampten. “Gewassen beschermen was vanaf dag één de ambitie, maar zorg dragen voor onze medewerkers is minstens even belangrijk voor ons”, klinkt het bij het Truiense echtpaar. Met hun nominatie maken ze kans om KBC-topman Johan Thijs op te volgen. “Een hele eer, zeker als je weet dat we acht jaar geleden nog gewoon vanuit ons woonhuis werkten. Dit hadden we nooit durven dromen.”

Wat begon in een Haspengouwse living schopte het tot de top van de Belgische ondernemerswereld: een prestigieuze Trends-nominatie voor Globachem. Met een mix van generische en zelfontwikkelde middelen streeft dit Limburgse bedrijf naar duurzame voedselproductie. Via deze nominatie hopen ze dan ook positief bij te dragen aan de erkenning van de sector, al is het in de eerste plaats natuurlijk een bekroning van hun familiale managementstijl.

ELS: “Wij ontwikkelen en distribueren gewasbeschermingsmiddelen, die de land- en tuinbouwgewassen gezond (vrij van insecten en schimmels, n.v.d.r.) houden en ze optimaal laten groeien (bv. tegen droogtestress). Ze worden ook wel fytofarmaceutische producten, of ‘geneesmiddelen voor de planten’, genoemd. Globachem is vooral internationaal actief: we hebben nu meer dan duizend producterkenningen of registraties in meer dan vijftig landen. Daarvan is 95% export, vooral binnen de EU, maar ook Noord-Afrika, Rusland en Brazilië behoren tot onze afzetmarkten.”

Sterke focus op innovatie

KOEN: “We zijn gestart als generische firma. Van in het begin zochten we ook naar nieuwe toepassingen voor bestaande out-of-patent producten en zetten we in op nieuwe innovatieve producten. Het voorbije jaar is dit in een stroomversnelling gekomen. Enerzijds door het in gebruik nemen van ons Greennovation Center; dat is onze eigen onderzoekserre waarin we nieuwe middelen ontwikkelen, vooral van natuurlijke oorsprong. Dit gebeurt vaak in co-creatie met universiteiten en onderzoeksinstellingen. Anderzijds hebben we in 2019 een Engelse R&D start-up overgenomen, Globachem Discovery, die actief is in het ontwikkelen van nieuwe chemische molecules. Wij streven ernaar om oplossingen te vinden voor ziektes en plagen waarvoor nu nog geen goede remedie is.”

Flexibel en familiaal: een succesvolle mix

ELS: “Onze voornaamste concurrenten zijn grote multinationals zoals BASF en Syngenta, maar ook andere generische bedrijven. Onze onderscheidende factor? Als familiebedrijf werken wij werken sneller en flexibeler. Bovendien brengen we dankzij onze persoonlijke aanpak en sterke band met de boer innoverende ideeën naar de tafel.”

KOEN: “Wij hebben inderdaad een sterke focus op innovatie. Ongeveer de helft van onze medewerkers legt zich toe op productregistraties en R&D, wat bij ons de afkorting is voor Risk & Disruption. Geen enkel ander generiek bedrijf doet dit in deze mate. Wij weten dat sommige projecten die we nu opstarten pas binnen tien jaar zullen renderen vanwege de strenge reglementering. Als familiaal bedrijf kunnen wij dit, terwijl vele andere bedrijven – of althans hun aandeelhouders - dit geduld niet hebben.”

Complementair in ambitieus familiebedrijf

ELS: “Koen en ik zijn qua werkwijze gelukkig erg complementair; we zijn dan ook al samen sinds ons eerste jaar aan de KU Leuven. Overigens zijn we allebei van boerenafkomst. Mijn twee broers Karel (Fruitsnacks) en Piet zijn allebei fruittelers. In 2000 zijn we ons bedrijf gestart in ons eigen woonhuis, met enkel een telefoon, computer en auto. Koen legde zich toe op het commercieel-technische, ik op het financiële, operationele en HR. Ondertussen hebben we zo’n vijfenzeventig medewerkers van twaalf verschillende nationaliteiten en een managementteam waarop we kunnen vertrouwen en verder bouwen.”

KOEN: “In de begindagen hadden we nooit durven dromen dat we op zo’n korte tijd al zo ver zouden staan. Natuurlijk droomden we ervan om impact te maken, niet alleen lokaal in onze eigen fruitstreek, maar ook internationaal. Intussen durf ik wel te stellen dat we daarin geslaagd zijn, maar we blijven ambitieus. Er zijn nog zeer veel plantenziektes in de wereld die we willen helpen controleren.”

Ook blijven groeien als managers

KOEN: “Toen we in 2012 uiteindelijk het bedrijf uit de woonkamer haalden, draaiden we al een omzet van 50 miljoen euro. Nu hebben we louter dankzij organische groei meer dan 150 miljoen euro omzet.”

ELS: “Op onze familiale waarden hebben we nooit ingeboet. Wij zijn een puur familiebedrijf, zowel 100% qua eigendom als op vlak van sfeer en bedrijfswaarden. Die hebben we vertaald in het letterwoord FRAMILY (Fun, Respect, Ambition, teaMwork, Innovation, fLexibility, familY). Hier hechten we veel belang aan. Globachem heeft heel capabele, gemotiveerde en geëngageerde medewerkers en dit willen we zo houden door nog meer in te zetten op een fijne teamspirit, de balans werk-privé, doorgroeimogelijkheden en een stabiele, aangename, warme werkplek. Dankzij onze samenwerking realiseren we grootse doelen.”

Voldoende voedsel mét lagere ecologische voetafdruk

ELS: “Onze grootste uitdaging is de polarisering van de maatschappij en de perceptie. Onze sector - en de landbouwsector in het algemeen - staat enorm onder druk, terwijl onze producten net behoren tot de meest gereguleerde producten op de markt. Ze worden uitgebreid getest en streng geëvalueerd door de overheid en komen enkel op de markt wanneer bewezen is dat ze veilig zijn voor plant, mens en milieu.”

KOEN: “Eigenlijk hebben gewasbeschermingsmiddelen indirect een positief effect op het milieu, want dankzij onze producten is er minder voedsel- en kwaliteitsverlies, verlengt de houdbaarheid van het voedsel én kan er dubbel zoveel geproduceerd worden op dezelfde oppervlakte, zodat er grond kan vrijkomen voor bos en natuur. Wij zorgen dus mee voor voldoende voedsel voor de stijgende wereldbevolking en tegelijk voor een verlaagde ecologische voetafdruk.”

Verkiezing

De lezers van Trends Magazine mogen in de tweede helft van november hun stem uitbrengen. Uit de vijf kandidaten die het best scoren, kiest een jury een uiteindelijke winnaar. Het FRAMILY-team van Globachem staat alvast voltallig achter hun management. “Naast innoveren, nieuwe producten lanceren en andere markten aanboren, willen wij in de toekomst blijven groeien in onze rol als managers door voortdurend in te zetten op onze Globachem Values”, besluit het koppel.

Delen

Tevreden fruiteters