Nordic Collection bouwt aan het werkgeluk van het team

Nordic Collection bouwt aan het werkgeluk van het team

Droom jij al van je volgende vakantie? Wij stiekem ook! Voor deze Fruit Talk spraken we met Karmen Van der Hoeven, Recruiting & Development Specialist bij Nordic Collection. Deze groep van 7 reisorganisaties groeide de laatste jaren sterk. Dat grote team bleef continu werken aan het werkgeluk van de medewerkers. Hoe ze dat doen, dat lees je in deze Fruit Talk.

Over Nordic Collection

Nordic Collection biedt reizen aan naar de meest ongerepte gebieden, overal ter wereld! Nordic Collection omvat zeven andere high quality merken, elk verwijzend naar de regio waarin zij gespecialiseerd zijn. Zo is er Nordic, met reizen naar het hoge noorden (Scandinavië, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Ijsland, Finland en de poolgebieden) en Galtic met een focus op de Anglo-Keltische eilanden (Schotland en Ierland). De andere merken brengen je bijvoorbeeld naar Zuid-Amerika (Atacama), Canada (Canada Travel designers), Alaska (Wild Alaska) en Azië (My Himalaya). Met FLY and BiKE fiets je door de hele wereld.

Authenticiteit en beleving

Achter elk van die reisorganisaties staat een sterk team van gepassioneerde en ambitieuze medewerkers. Het hele team werkt mee aan één duidelijke missie en staat daar voor honderd procent achter. “Onze missie is dat we met passie en vakmanschap elke klant een authentieke reisbeleving bezorgen.” vertelt Karmen. De klant helpen aan de authentieke reiservaring, met passie, enthousiasme en vakmanschap samen met een hoge klantenservice zijn belangrijke waarden voor Nordic Collection.

Duurzaam op reis, door een duurzame onderneming

Authenticiteit en duurzaamheid staan centraal bij alle reizen van Nordic Collection. De reizen zijn altijd in natuurgebieden én er wordt zoveel mogelijk gewerkt met kleinschalige, lokale en duurzame partners. Die partnerships zijn van ontzettend groot belang. Kleinschalige hotels, B&B’s, familiehotels dragen bij aan de authentieke beleving waar ze veel belang aan hechten. Ook in andere partnerships trekken ze het belang van duurzaamheid door. Zo kwam Nordic Collection uit bij Fruitsnacks als leverancier voor fruit op het werk.

Een groeiend team met een eigen stem

Nordic Collection is op een paar jaar tijd snel gegroeid. Tien jaar geleden, onder een andere naam, was Nordic Info een eenmanszaak. De huidige CEO, Maarten Raes, nam toen het bedrijf over en maakte op een paar jaar tijd een groot succes van Nordic. In 2018 bestond het team uit 30 medewerkers, nu bestaat het team uit 95 medewerkers.

Met die groei was het belangrijk om terug op zoek te gaan naar de waarden van Nordic Collection. Voor de medewerkers was het belangrijk om terug een duidelijk beeld te hebben waar het bedrijf voor staat. Voor deze belangrijke vraag zijn ze raad gaan vragen bij de medewerkers zelf. Met behulp van een enquête bij alle teamleden hebben ze onderzocht welke waarden nu net het belangrijkste zijn. Passie, ondernemerschap, oprechtheid, sympathie én duurzaamheid kwam hierbij naar voor. De missie en waarden zijn duidelijk voor het hele team en dat is een goed startpunt om te bouwen aan het werkgeluk. Werkgeluk omvat namelijk vijf factoren, waarvan betekenisvol werk met een duidelijk doel er een van is (Insights Benelux, 2018).

Wie bij Nordic aan de slag gaat komt in een team terecht waarbij klantvriendelijkheid en kwaliteit belangrijk is, maar ook een dynamische en warme sfeer binnen het team. Iedere medewerker krijgt de kans om te groeien binnen het bedrijf en uitdagingen op te zoeken. Ook dat draagt bij aan het werkgeluk, want je wilt blijven groeien in je job (Insights Benelux, 2018). Het is hard werken, maar er is ook altijd ruimte voor plezier. Duurzaam werkgeverschap en werkgeluk staan bij Nordic Collection hoog op de agenda. Daarom voert Nordic jaarlijkse loopbaangesprekken met elke werknemer, met een focus op groei- en opleidingsmogelijkheden. Medewerkers hebben er een stem en kunnen onder andere in een jaarlijkse enquête hun mening laten horen. Werkgeluk wordt er gemonitord en verbeterd door verschillende acties te ondernemen. Om alle acties in goede banen te leiden is er een interne projectgroep ‘duurzaamheid’. Ook gezondheid en welzijn op het werk behoort tot hun verantwoordelijkheden.

Bouwen aan het welzijn en de gezondheid

Wie bij Nordic Collection werkt, krijgt de mogelijkheid tot hybride werken en heeft flexibele uren. Ook ergonomie dragen ze hoog in het vaandel. Een stabureau is dan vanzelfsprekend, zeker voor de functies die veel administratief werk met zich meebrengen. Zelfs voor een ergonomisch thuiskantoor kunnen medewerkers rekenen op de financiële steun van hun werkgever. Medewerkers zijn hier heel dankbaar voor vertelt Karmen. Je werkomgeving en werkuren dragen bij aan de factor ‘flow’ van werkgeluk. Het gaat hier om de mogelijkheid om helemaal op te gaan in je werk, geconcentreerd en geïnspireerd (Insights Benelux, 2018).

Met de fiets naar het werk komen, wordt aangemoedigd door een maximale fietsvergoeding te geven. Wie naar het werk fietst begint de dag meteen al met beweging! Team duurzaam stimuleert ook om ’s middags tijdens de pauze wandelingen te maken. De flexibele uren zorgen ervoor dat medewerkers zelfs een tweetal uur pauze kunnen nemen, wat ze ruimte geeft om te gaan sporten. 

Fruit op het werk kan natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje. De vraag naar fruit op het werk, kwam van de medewerkers zelf. In de enquête, die ook peilt naar werkgeluk, kwam de vraag naar een gezonde snack duidelijk naar voor. “Doordat de medewerkers zelf hebben gevraagd naar fruit op het werk, is het iets dat zeer goed werkt. Iedereen is daar tevreden over.” vertelt Karmen. ’s Ochtens een stuk fruit vergeten? Geen probleem meer, want de fruitmand staat klaar op kantoor! Het fruit gaat nooit verloren, want als er fruit over is neemt iemand het mee naar huis, maakt er iets lekkers mee en brengt dit terug mee naar kantoor. Zo draagt het fruit bij aan een collegiale sfeer en gezelligheid op kantoor. Je ervaart het vast zelf wel, een goede band met je collega’s draagt bij aan het werkgeluk (Insights Benelux, 2018). Over het werkgeluk waken is heel belangrijk. Het team werkt heel hard en de reissector is een sector waar er veel stress bij komt kijken.

Doordat de medewerkers zelf hebben gevraagd naar fruit op het werk, is het iets dat zeer goed werkt. Iedereen is daar tevreden over.

Karmen Van der Hoeven

Nordic Collection, en vooral het merk Nordic is natuurlijk veel bezig met het Noorden. Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken zijn allemaal landen die sterk inzetten op gezondheid en duurzaamheid. Dat straalt ook af op de medewerkers. Karmen denkt dat hierdoor de collega’s meer belang hechten aan gezondheid. Travel Designers gaan op prospectie in deze gebieden en ontdekken er een cultuur waar welzijn op het werk en gezonde voeding belangrijk is. Dat brengen ze weer mee naar huis. Wij kunnen dat natuurlijk beamen, want Karel ontdekte het succes van fruit op het werk in Scandinavië en bracht het concept naar België.

Naast fruit op het werk, kiezen ze bij bedrijfsevenementen op regelmatige basis voor vegan en vegetarische gerechten. Na het testen van deze gerechten werd dat goed onthaald, al is het voor sommigen even wennen. Er zijn ook medewerkers die af en toe verse soep meebrengen voor alle collega’s. Daarnaast proberen ze steeds voor gezonde snacks te kiezen en voor voldoende afwisseling te zorgen.

Naast team duurzaamheid, is er een team cultuur bij Nordic Collection. Dat team zet meer in op de teamspirit en verbondenheid, alsook op positieve emoties binnen welzijn op het werk. Goede relaties op het werk zijn namelijk dé nummer 1 geluksfactor (Insights Benelux, 2018). Het team is steeds groter aan het worden, met verschillende merken en verschillende vestigingen. Daarom organiseren ze zowel teambuildings voor de aparte teams als voor het hele bedrijf. Een voorbeeld is de gala-avond naar aanleiding van het nieuwe jaar. Dan presenteren ze ook de resultaten van de werknemersenquête voor het hele team. Verjaardagen en jubileums worden zeker niet vergeten door team cultuur. Work hard, play hard. Er is zeker ook ruimte voor plezier op het werk. Zo gingen ze vorig jaar (2022) op teambuilding naar Oslo, met het hele bedrijf! De verschillende teams gaan ook jaarlijks op workcation (werken op bestemming).

Luister naar je medewerkers

Bij Nordic Collection staan ze open voor input van het team en durven ze out-of-the-box te denken. Elk idee mag aangebracht worden. Hierdoor verloopt de introductie van initiatieven altijd vrij organisch. Natuurlijk is er ook een intranet waarop informatie kan gecommuniceerd worden.

Bouwen aan het werknemersgeluk, dat loont. “Het is een win-win situatie. Het werkgeluk neemt toe, mensen weten dat er naar hen wordt geluisterd. Werknemers geven dankzij al deze inspanningen het beste van zichzelf. Er wordt veel van hen verwacht, maar ze krijgen er ook iets voor terug. De enquête laat toe om dat werknemersgeluk jaar na jaar verder te verbeteren.” vertelt Karmen.

“We zijn wel een commerciële organisatie, maar dat mag niet betekenen dat we geen oog hebben voor het welzijn van de werknemers en duurzaamheid. We zijn ervan overtuigd dat het succes van Nordic te danken is aan gepassioneerde, enthousiaste en gedreven medewerkers. Als er geen gezondheids- of welzijnsbeleid zou zijn, dan zou die gedrevenheid snel ontbreken.” zegt Karmen. Als ze bedrijven een tip mag geven, dan haalt ze geen specifieke actie aan. Wel benadrukt ze dat een welzijnsbeleid start met het luisteren naar je werknemers. Laat de ideeën vanuit de werknemers zelf komen en de kans op succes is meteen groter.

Een gezonde werkplek met fruit op het werk image icon

Een gezonde werkplek met fruit op het werk

Laat fruit op het werk deel uitmaken van jouw gezondheidsbeleid of welzijnsbeleid en bestel vandaag nog je eerste proefkorf!

Delen

Tevreden fruiteters