Fruitsnacks streeft ernaar om een gezonde werkplek te creëren door onze partners te inspireren met een lokaal en familiaal verhaal. In onze Fruit Talks vertellen we vanaf nu graag wat meer over het gezondheidsbeleid van onze partners. Zo kunnen andere bedrijven inspiratie halen uit een aantal initiatieven rond gezondheid die ze in onze blogs lezen én zo hun eigen gezondheidsbeleid verbeteren.
Voor de eerste Fruit Talk laten we de eer aan Emilia Szwatro, HR & Vitality Officer bij Napoleon Sports & Casino! Waarom hebben we haar aangesproken? We hebben al even een fijne samenwerking met Emilia en Napoleon Sports & Casino én ze vertelt ons vaak over de fantastische initiatieven die ze daar opstarten en uitvoeren. Dat delen wij natuurlijk met veel plezier!
Over Napoleon Sports & Casino
Spanning en vermaak in een veilige, beschermde omgeving. Dat is waar Napoleon Sports & Casino voor staat. Ze zijn Belgisch marktleider in online entertainment en eigenaar en uitbater van 2 casino’s en 25 speelzalen verspreid over heel België. Als Belgisch bedrijf neemt Napoleon Sports & Casino de volledige verantwoordelijkheid op zich voor duurzaam entertainment, zowel online als in zijn fysieke casino’s en speelhallen. Duurzaam entertainment houdt o.a. rekening met de wetgeving, leeftijden, verantwoord spelen en controle van de financiële situatie van de spelers. Ook in hun reclame leggen zij de nadruk op verantwoord spelen.
Het vitaliteitsprogramma
Medewerkers staan centraal bij Napoleon Sports & Casino
Het welzijn van de medewerkers is prioriteit. Daarom introduceerden zij twee jaar geleden het vitaliteitsproject. Dit project zorgt ervoor dat medewerkers heel wat nieuwe dingen leren kennen en zo gezonder gaan leven op en naast het werk. Daarnaast betrekken ze hun medewerkers graag met de plannen voor het vitaliteitsproject. Ze vragen steeds feedback over de afgelopen acties én vragen naar hun ideeën. Een aantal van die ideeën integreert Napoleon Sports & Casino dan ook echt in het vitaliteitsprogramma.
“Sommige van die ideeën, zoals een Darts Cup, werken we uit vanuit het vitaliteitsprogramma. Dat is moeilijker voor andere gekke ideeën, zoals te gaan skiën in het buitenland. Daar raden we aan om het op eigen initiatief te doen.”
Activiteiten en initiatieven
Het vitaliteitsproject van Napoleon Sports & Casino bevat onder andere massages, fysieke activiteiten, yoga, fruit op het werk, ergonomie en nog véél meer. Het doel van dit vitaliteitsprogramma is om het welzijn en de gezondheid van de medewerkers verbeteren. Zoals je je wel kan inbeelden hebben een aantal van die activiteiten ontzettend veel succes bij de medewerkers! Zo zijn de massages vaak na 15 minuten al volgeboekt! In wat volgt zullen we een aantal activiteiten binnen het vitaliteitsprogramma verder toelichten.
Napoleon Sports & Casino zorgt voor veel variatie binnen het vitaliteitsprogramma.
“We ontwikkelen een planning met zowel fysieke activiteiten als activiteiten die meer gericht zijn op het mentale welzijn. Vooral de fysieke activiteiten hebben veel succes bij onze medewerkers. Ons programma is divers om verschillende medewerkers aan te spreken.”
Fietsen, voetballen en zelfs yoga werd al geïntegreerd in het vitaliteitsproject. In februari organiseerden ze de energy boost sessies, waarbij de medewerkers elke maandagmiddag gedurende 30 minuten training kregen van een coach, specifiek om hun energie te boosten. Aan deze sessies konden de medewerkers zowel op kantoor als van thuis deelnemen. Instructrice Femke Van Uytfang gaf de uitleg via Teams vanuit haar eigen omgeving.
In april zijn de medewerkers van Napoleon Sports & Casino gestart met de WeCoach Online Habit Coaching. Medewerkers kregen de kans om zes weken een traject te volgen. Hierbij werden ze gestimuleerd om een aantal acties dagelijks te ondernemen die hen aanzetten om meer te bewegen en gezonder te eten. Dagelijks kregen zij informatie over welke producten gezond zijn en hoe ze productinformatie kunnen interpreteren. Op deze manier zorgt dit initiatief ook voor voorlichting over gezonde voeding. Dit terwijl het onderzoek van Gezond Leven (2020) aangeeft dat 6,5 op 10 ondernemingen geen informatie verleent op het werk over gezonde voeding. Daarnaast kregen ze een aantal oefeningen die ze dagelijks moesten uitvoeren zoals bijvoorbeeld 10 squats voor elke maaltijd. “Het zijn allemaal heel laagdrempelige acties, maar door de regelmaat maakt het wel een groot verschil.” stelt Emilia. Het is de organisatie van de applicatie die kan zien of de medewerkers een actie hebben afgevinkt. Wanneer ze de actie nog niet hebben uitgevoerd krijgen ze een melding op hun smartphone. Wanneer ze dagelijks hun acties volbrengen komt er het meest resultaat uit.
“Mijn persoonlijke favoriet binnen het vitaliteitsprogramma van Napoleon Sports & Casino, dat is toch wel de Napoleon Darts Cup. Dat was de eerste keer dat al onze medewerkers terug samen waren op een event. Het was een heel groot succes!” zegt Emilia met veel trots.
Samen met onze preventiepartner IDEWE organiseerden we al een sessie rond ergonomie en thuiswerk en later dit jaar zullen we dit ook organiseren rond ergonomie en werken op kantoor.
De plaats van fruit op het werk in het vitaliteitsproject van Napoleon Sports & Casino
Een van de medewerkers heeft Fruitsnacks aanbevolen. Deze persoon kende Fruitsnacks door een vorige job en kon het fruit duidelijk niet missen. Hiervan gaat ons klokhuis toch iets sneller slaan! Fruit op het werk introduceren was een van de eerste initiatieven bij Napoleon Sports & Casino om te gaan voor gelukkige en gezonde medewerkers. “Fruit op het werk is een noodzaak binnen ons vitaliteitsbeleid. Door fruit aan te bieden aan onze medewerkers willen we ze motiveren om meer fruit te eten. Dankzij het seizoensfruit leren ze nieuwe soorten en smaken kennen” vertelt Emilia.
Fruitsnacks staat voor partners klaar om de perfecte oplossing te vinden die het best bij hun past. Bij Napoleon Sports & Casino hebben we getest of de medewerkers het liefst een fruitmand hebben met vier vaste fruitsoorten of een fruitmand met wekelijks acht verschillende fruitsoorten. De fruitmand met meer variatie bleek de overgrote winnaar! Variatie wint want de mensen zijn nieuwsgierig om nieuwe en seizoensgebonden fruitsoorten te ontdekken. Fruit aanbieden aan de medewerkers, dat is een laagdrempelige eerste stap naar gezondere medewerkers. “Het fruit vliegt de deur uit want na één à twee dagen is de fruitmand al leeg.” Stelt Emilia steeds opnieuw vast.
Medewerkers enthousiasmeren over het vitaliteitsprogramma
Een vitaliteitsprogramma in het leven roepen en aanbieden is een ding, maar je moet natuurlijk ook een draagvlak creëren bij je medewerkers. Het is dus belangrijk om zo een programma én alle acties die daaronder vallen aan te kondigen bij je medewerkers.
Twee jaar geleden stelde het team van Napoleon Sports & Casino een jaarprogramma op met allerlei activiteiten die betrekking hadden op verschillende domeinen van vitaliteit. Dat programma werd voor het eerst geïntroduceerd tijdens een algemene strategische vergadering, waarbij alle medewerkers aanwezig waren. Check, zo zorgde Napoleon Sports & Casino er meteen voor dat iedereen op de hoogte was. Een divers programma zorgt ervoor dat er altijd wel een bepaalde actie zal zijn die een medewerker aanspreekt.
Het vitaliteitsprogramma wordt uitgerold naar alle medewerkers, dat zijn er bij Napoleon Sports & Casino zo’n 500. Voor bepaalde activiteiten liggen er wel grenzen op het aantal deelnemers, zoals de massages. De meest succesvolle activiteit was de Napoleon Darts Cup met 60 deelnemers. Medewerkers bepalen dus zelf of ze deelnemen, soms hangt dit af van de praktische haalbaarheid met hun taken. Om de medewerkers op de hoogte te stellen van aankomende acties worden ze op de hoogte gesteld via het intern vitaliteitskanaal. Tijdens de algemene meeting wordt het ook door de CEO vermeld. Daarnaast voorzien ze soms affiches om op verschillende plaatsen op te hangen en krijgen de activiteiten een vermelding in de nieuwsbrief. Ze doen hun best om het vitaliteitsprogramma bij al de medewerkers bekend te maken en hen erbij te betrekken.
Meten is weten
Het is natuurlijk belangrijk om te weten in welke mate de medewerkers tevreden zijn over het vitaliteitsprogramma en in welke mate ze aan bepaalde acties deelnemen. Een voorbeeld dat al eerder werd aangehaald is de WeCoach-app. De organisatie van dat traject kon opvolgen of medewerkers de activiteiten afvinkten. Om het totale vitaliteitsprogramma te beoordelen werd er gebruik gemaakt van een survey. Op het einde van het eerste vitaliteitsjaar ontvingen de medewerkers deze survey om te kijken welke activiteiten het meest geliefd waren, welke ze zeker het komende jaar terug moesten organiseren én of ze zelf nog ideeën hadden voor het nieuwe programma. Op basis van hun feedback en gesprekken met andere wellbeing partners wordt hun programma voor volgend jaar gemaakt.
“Sinds de opstart van ons vitaliteitsproject krijgen we veel positieve reacties van onze medewerkers. Zij proberen graag nieuwe dingen uit en ze gaan bewuster om met welzijn. Ze letten onder andere meer op ergonomie, gezonde voeding en beweging.” Zegt Emilia. Dat is natuurlijk exact wat je als bedrijf wil bereiken met zo een programma: tevreden medewerkers die nog meer inzetten op gezondheid! Bij Napoleon Sports & Casino hebben ze weinig personeelsverloop en is er minder ziekteverzuim, natuurlijk ligt dit niet alleen aan het vitaliteitsprogramma, het draag zeker een steentje bij. Ook het samenhorigheidsgevoel is dankzij dit programma alleen maar versterkt! Het vitaliteitsprogramma verbindt in een periode waar heel het thuiswerken ervoor zorgde dat onze medewerkers elkaar minder zagen. Zulke activiteiten brengen het team echt samen !
Ga all-in voor het welzijn van je medewerkers!
Zet de eerste stap met fruit op het werk! Probeer het uit met een gratis* proefkorf.