Hoe jij met employer branding kan tonen dat je een gezonde topwerkgever bent

Hoe jij met employer branding kan tonen dat je een gezonde topwerkgever bent

Het marketingteam van Fruitsnacks zat samen met Sylvia Vogelaar van Passion Works over de inzet van employer branding. Ze geeft hierbij een aantal tips en tricks hoe bedrijven zich kunnen profileren als een topwerkgever. Sylvia geeft als zaakvoerster van Passion Works zelf het goede voorbeeld. De bezige bijen van Passion Works hechten zelf veel belang aan een gezonde werkomgeving. Want een veeleisende job vereist gezonde medewerkers! Die verdienen dan ook zeker een fruitig tussendoortje van Fruitsnacks

Passion Works

Passion Works is een jong en dynamisch HR-bureau. Ze bieden interim jobs aan, maar doen ook werving en selecties voor jobs op vaste basis. Daarnaast bieden ze ook outplacement en verdere begeleiding aan. Passion Works beschikt over een eigen assessmentcenter om selectieprocessen mee te ondersteunen en het selectieproces objectiever te maken aan de hand van vaardigheidstesten en persoonlijkheidstesten.

Wat is employer branding?

Employer branding is de manier waarop een bedrijf het imago naar de buitenwereld toe toont. Een bedrijf moet laten zien wat ze doen om van het bedrijf een leuke en aangename werkplek te maken. Dat moeten ze zowel intern als extern uitdragen.

Om kandidaten te vinden voor openstaande vacatures is het belangrijk om aan te tonen dat ze een aantrekkelijke werkgever zijn. Bedrijven ondernemen vaak leuke acties voor hun werknemers, maar vergeten dit te tonen aan de buitenwereld. Dit moet authentiek en puur overkomen.

“Employer branding is de manier waarop een bedrijf het imago naar de buitenwereld toe toont.”

Sylvia Vogelaar, Passion Works

Hoe Passion Works & Fruitsnacks het aanpakken

Bij Passion Works bieden ze een gevarieerd takenpakket aan. Op deze manier zijn de dagen niet eentonig en saai. Daarbovenop hechten zij ook veel belang aan de sterktes van hun medewerkers.  Op basis van de sterktes van de medewerkers krijgen ze kansen om zich daar verder in te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door iemand toe te wijzen aan bepaalde profielen: technische profielen, meertalige profielen, … Elke Passionista (zo heten de HR-consulenten van Passion Works!) gaat ook mee op klantenbezoek om de klant door en door te leren kennen. Ook de teamspirit is van groot belang. Nóg meer dan ervaring of opleiding, is het belangrijkste om een fit te hebben tussen een nieuwe medewerker en de rest van het team.

Ook bij Fruitsnacks is een werkdag nooit saai! Door de activiteiten in de boomgaard en de productie is er altijd wel iets nieuws te beleven. Daarnaast krijgt iedereen van ons team de kans om aan te geven wat ze graag willen bijleren en hierover opleidingen te volgen. Ons team maakt van Fruitsnacks mee een succes, we hechten daarom veel belang aan een sterke samenwerking! Fruitsnacks is en blijft een familiebedrijf, waardoor wij een hecht team hebben.

“De focus ligt bij ons niet op wat onze medewerkers niet kunnen, maar wel op hun sterktes.”

Sylvia Vogelaar, Passion Works

Voor Sylvia is het belangrijk dat haar medewerkers graag komen werken. De relatie met je medewerkers kan je vergelijken met een huwelijk dat ups en downs heeft. Ze gaan in gesprek bij problemen en komen hier sterker uit. Open communicatie is heel belangrijk! Op langere termijn maakt dat een verschil. Ze hebben daardoor weinig verloop. Wij zijn het daar 100% mee eens! Het is aangewezen om al je inspanningen te tonen aan de buitenwereld. Wees trots op je bedrijf, op je team en de acties die jullie ondernemen.

Hoe jij met employer branding toont dat je een topwerkgever bent!

Op sociale media

Toon dat jij de ideale werkgever bent met het tofste team, de mooiste werkomgeving en andere voordelen! Sollicitanten bekijken tegenwoordig steeds vaker de sociale media van het bedrijf waar ze interesse in hebben. Deze kanalen bevatten voor hen namelijk relevante en laagdrempelige informatie over hun mogelijks toekomstige werkgever. De website wordt volgens Sylvia zelfs minder bekeken, omdat deze informatie doelbewust door het bedrijf online is geplaats en minder authentiek oogt dan sociale media. Facebook en Instagram zijn daarom zeker een geschikt kanaal voor employer branding! Zowel Passion Works als Fruitsnacks benutten hun sociale media hier optimaal voor.

Deel behind-the-scenes, de inhoud van de job, het teamwork van je bedrijf en leuke activiteiten die je onderneemt. Authentieke communicatie is van groot belang. Laat je medewerkers of zelfs stagiairs eens aan het woord op sociale media. Bij Passion Works nemen de medewerkers af en toe de sociale media een dag over om hun werkdag te tonen.

Als gastspreker

Naast online aanwezigheid kan je je als werkgever op vele andere manieren zichtbaar maken. Sylvia van Passion Works is regelmatig gastspreker bij het Vlaams Agentschap voor de Ondernemer, geeft lessen voor Syntra-opleidingen en sollicitatietrainingen. De sleutel tot succes is volgens haar zo breed en laagdrempelig mogelijk communiceren.

In vacatures

In vacatures kan je best de waarden van het bedrijf benadrukken. Zo kunnen kandidaten kijken of er een fit is tussen de persoonlijke en de bedrijfswaarden. Sylvia merkt op dat sommige bedrijven hun bedrijfscultuur en kernwaarden nog niet concreet omschrijven, terwijl dit voor kandidaten wel belangrijk is. Benadruk daarom niet alleen de hard skills, maar ook soft skills en de kenwaarden die nodig zijn. Ook doorgroeimogelijkheden en levenslang leren zijn elementen die mee de doorslag kunnen geven.

“Soft skills get little respect but will make or break your career”

Peggy Klaus

Op het vlak van employer branding kan een bedrijf heel wat positieve aspecten in een vacature plaatsen, dat kan gaan van een fruitmand op het werk tot teamsfeer. Ook extralegale voordelen krijgen steeds een plaats op de vacatures. Door de hoge fiscale druk in België is dit vooral belangrijk voor de medewerkers. Het is iets wat een vacature aantrekkelijk maakt, maar wat je steeds meer op maat moet gaan bekijken tussen werkgever en werknemer.

Het belang van een gezonde werkgever

“Een gezonde geest in een gezond lichaam.” Een quote die velen onder ons al wel eens gehoord zullen hebben, maar daarom niet minder waardevol is. Sylvia wil als zaakvoerster van Passion Works gezonde medewerkers die ook nog eens goed in hun vel zitten. Dit door een gezond voedingspatroon, een gezonde levensstijl, maar ook mentaal welzijn. Bedrijven die zorgen voor hun medewerkers en een gezonde werkomgeving bevorderen kunnen dit ook promoten in hun employer branding.

Net zoals bij Fruitsnacks strekt het team van Passion Works de benen door een wandeling te maken tijdens de pauzes. Wat natuurlijk niet kan ontbreken zijn de wekelijkse fruitmanden van Fruitsnacks. Met fruit op het werk aan te bieden, krijgen bedrijven ook het directe voordeel dat hun medewerkers minder vaak ziek worden.

“Fruit op het werk aanbieden stimuleert medewerkers om gezond te eten.”

Sylvia Vogelaar, Passion Works

Naast gezondheid merkt Sylvia op dat kandidaten ook steeds meer belang hechten aan een duurzame werkgever. Fruitsnacks is hier een mooi voorbeeld van omdat wij op een zo duurzaam mogelijke manier proberen te telen. Een voorbeeld hiervan zijn de natuurlijke bestrijdingsmethodes die we gebruiken zoals feromoonverwarring. Andere aspecten die volgens Sylvia aan belang winnen voor kandidaten én die bedrijven in de kijker kunnen zetten in hun employer branding zijn lokaal ondernemen en een gezonde work-life balans.

Een laatste tip die we nog meegeven over employer branding: gewoon doen! Laat zien waarom jij een topbedrijf hebt! Klaar voor de volgende stap om ook gezonde medewerkers te hebben? Bestel dan een proefkorf van Fruitsnacks en ontdek of fruit op het werk iets voor jou is!

Delen

Tevreden fruiteters