Gezondheid en welzijn als onderdeel van een duurzaamheidsstrategie

Gezondheid en welzijn als onderdeel van een duurzaamheidsstrategie

Isola zorgt voor het comfort in huis én zorgt er ook voor dat de medewerkers zich goed voelen op het werk. Om dat de realiseren gaan ze structureel aan de slag en koppelen ze hun initiatieven rond welzijn en gezondheid aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. In deze Fruit Talk legt Winde Bostyn, Marketing Manager van Isola uit hoe gezondheid, welzijn en duurzaamheid hand in hand gaan. 

Over Isola

De comfortmakers van Isola hebben een duidelijke missie: “Het comfort in de woning verhogen op een duurzame manier.” Dat doen ze zowel voor B2B- als B2C-projecten. Zo kan je Isola vaak terugvinden in grote bouwprojecten. Het comfort van woningen verhogen doen ze in vier grote domeinen: vloeropbouw, (na-)isolatie, duurzame energie en klimaatsystemen. Ze zorgen dus voor een totaalpakket aan oplossingen!  

De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen als leidraad voor gezondheid en welzijn op het werk.

Isola neemt al twee jaar deel aan het project van Voka, waarbij het Voka Charter Duurzaam  Ondernemen (VCDO) kan behaald worden. Ze voeren elk jaar minstens 10 verschillende acties uit die gelinkt zijn aan een van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. Gezondheid en welzijn op het werk horen daar natuurlijk ook bij. 

Dankzij dit project pakken ze de acties rond duurzaamheid en meer specifiek rond gezondheid en welzijn op een structurele manier aan. Wanneer ze beslissen om een actie voor de medewerkers te organiseren, zal dit vooraf bepaald worden én gaat het om een blijvende actie. 

Gezonde acties voor een gezond team

Bij Isola vinden ze het belangrijk om te zorgen voor tevreden en gezonde medewerkers. Met hun acties willen ze zorgen voor een gezonde geest in een gezond lichaam. Winde Bostyn benadrukt dat (nieuwe) medewerkers steeds vaker extraatjes verwachten: “Vandaag de dag vinden de sollicitanten extraatjes die te maken hebben met gezondheid en welzijn ook steeds belangrijker. Er is schaarste op de arbeidsmarkt, waardoor mensen veeleisender zijn geworden. En dat mag ook. Die extraatjes en acties zorgen namelijk voor tevreden medewerkers en bevorderen ook de teamsfeer!”.  

Isola luistert naar de medewerkers en onderneemt ook actie. Ondertussen hebben ze verschillende initiatieven die de gezondheid en het welzijn van de medewerkers helpen verbeteren. 

Wekelijks een fruitmand op het werk van Fruitsnacks kan natuurlijk niet ontbreken! Twee jaar geleden besloot Isola om de medewerkers te voorzien van een gezond tussendoortje.

De fruitmand is superpopulair! Gezonde voeding is de basis van een gezond leven. Daarom is een fruitmand op het werk een echte aanrader!

Winde Bostyn, Marketing Manager Isola

Een enquête bij de medewerkers toont aan dat de kleine dingen die Isola aanbiedt zoals koffie en fruit ontzettend gewaardeerd worden. Naast de wekelijkse fruitmand heeft Isola ook een alternatief voor ‘vettige vrijdag’, namelijk ‘gezonderdag’. Die dag bestellen ze geen vettige snacks of broodjes, maar wel gezonde pokébowls.  

Isola zet ook in op beweging. Daarom vertrekt het team tijdens de middagpauze stipt om 12u30 op wandeling. Natuurlijk is dat niet verplicht, maar er zijn steeds medewerkers die met plezier een wandeling gaan maken. Er is een fietsleaseplan zodat medewerkers aan een voordelig tarief een fiets kunnen leasen. Op die manier moedigt Isola de medewerkers aan om met de fiets naar het werk te komen. Ook na het werk geeft Isola een duwtje in de goede richting, want dankzij een samenwerking met Sportoase kunnen medewerkers 20% korting krijgen op abonnementen. Hierdoor kunnen medewerkers voordelig meer bewegen na het werk. 

Vroeger konden de medewerkers water nemen uit een klassieke watertap, die werd  ondertussen vervangen door een Dopper Water Tap. Hierdoor besparen ze CO2 uit, omdat er geen transport meer is van de klassieke waterflessen. Een ander voordeel is dat ze hierdoor ook minder plastic gebruiken. Dankzij de leuke boodschappen die op een led-scherm verschijnen, stimuleert de Dopper Water Tap om meer water te drinken. Het led-scherm laat ook zien hoeveel keer de tap is gebruikt en hoeveel CO2 en plastic ze hierdoor besparen. Met een dashboard kunnen ze deze data ook blijven opvolgen. 

Om de komst van de Dopper Water Tap aan te kondigen nam Isola deel aan de River Cleanup Challenge. Medewerkers ruimen 10 minuten lang zwerfvuil op, posten daar een foto van en moedigen 3 andere mensen aan om het zelfde te doen. Wie deelnam aan deze actie kreeg een Dopperfles van Isola, die ze konden gebruiken aan de Dopper Water Tap. Het is duidelijk dat veel medewerkers deelnamen aan deze actie, want Isola behaalde een plaats in de top 10 van de River CleanUp Challenge! Ook vandaag ruimt het team van Isola nog zwerfvuil op. Na een voorstel van een van de medewerkers, worden de wandelingen tijdens de middagpauze benut om zwerfvuil op te ruimen. Dat doen ze 1 keer per maand. Ook het afval op kantoor wordt goed gesorteerd, nadat er aparte vuilbakken werden geplaatst.  

De actie ‘Maai mei niet’ heeft ervoor gezorgd dat Isola nu ook een wilde bloementuin heeft, opnieuw na een voorstel van een van de medewerkers. 

Isola deelt maandelijks een duurzaamheidstip uit! Met die tip kunnen medewerkers thuis en op kantoor duurzamer te leven. Ook jij kan die tips ontdekken door een kijkje te nemen op de website van Isola.

Communiceren over duurzaamheid, gezondheid en welzijn

Wanneer Isola een nieuw initiatief introduceert, brengen ze de medewerkers op de hoogte met een algemene mail. De acties worden ook toegelicht tijdens de Isola-update, een fysieke meeting met alle updates binnen het bedrijf. 

“In het begin voel je soms weerstand van medewerkers omdat je iets verandert. Die verandering integreren in het team, is niet altijd eenvoudig. Stilaan gaat iedereen wel mee in het duurzaamheidsverhaal. Een mooi voorbeeld is dat het bij sommige medewerkers een doorslaggevende reden is om voor Isola te blijven werken!” zegt Winde Bostyn. 

“Het VCDO zorgt ervoor dat je een kapstok hebt en geeft zo de mogelijkheid om de acties te kaderen naar de medewerkers toe. Wanneer we een nieuwe actie opzetten communiceren we dat dit een actie is in het kader van de SDG’s en welk doel we willen bereiken.” vertelt Winde Bostyn. 

Alle acties die Isola heeft ondernomen naar aanleiding van het VCDO werden gebundeld in een brochure die de medewerkers mee naar huis kregen. Zo krijgen ze zelf inzicht in de acties, de redenen waarom deze werden ondernomen en welke doelstellingen behaald werden.  

Duurzaamheidsacties helpen met de bewustwording bij de medewerkers én zorgen ervoor dat medewerkers zelf met ideeën komen. Op die manier worden de initiatieven rond gezondheid en welzijn gedragen door de medewerkers en is het enthousiasme groot. Kortom een mooi voorbeeld van een duurzaamheidverhaal waarbij gezondheid en welzijn op het werk een belangrijke rol spelen.

Het VCDO zorgt ervoor dat je een kapstok hebt en geeft zo de mogelijkheid om de acties te kaderen naar de medewerkers toe. Wanneer we een nieuwe actie opzetten, communiceren we dat dit een actie is in het kader van de SDG’s en welk doel we willen bereiken.

Winde Bostyn, Marketing Manager Isola

Alle acties die Isola heeft ondernomen naar aanleiding van het VCDO werden gebundeld in een brochure die de medewerkers mee naar huis kregen. Zo krijgen ze zelf inzicht in de acties, de redenen waarom deze werden ondernomen en welke doelstellingen behaald werden.  

Duurzaamheidsacties helpen met de bewustwording bij de medewerkers én zorgen ervoor dat medewerkers zelf met ideeën komen. Op die manier worden de initiatieven rond gezondheid en welzijn gedragen door de medewerkers en is het enthousiasme groot. Kortom een mooi voorbeeld van een duurzaamheidverhaal waarbij gezondheid en welzijn op het werk een belangrijke rol spelen.

Een gezonde werkplek met fruit op het werk image icon

Een gezonde werkplek met fruit op het werk

Zorg ervoor dat jouw team ook kan genieten van een gezond tussendoortje!

Test het uit met een proefkorf.

Delen

Tevreden fruiteters