Een aangename werkplek bij 24+, waar medewerkers thuiskomen

Een aangename werkplek bij 24+, waar medewerkers thuiskomen

Tamara Verbrugghe, Anne-Marie Ferket & Elke Kerckx zijn bij 24+ het facility & events team. Hun doel? Het werken bij 24+ aangenamer maken. Door hun acties maken ze van 24+ een werkplek waar de medewerkers met plezier komen werken. De uitdaging? Customer Care medewerkers zijn hoofdzakelijk aan de telefoon, wat maakt dat er weinig momenten zijn om het werk fijner te maken. Hoe doen ze dat?  Dat kom je te weten door deze Fruit Talk te lezen!

Over 24+

24+ is het Customer Care Center van KBC en VAB Groep. Zij staan in voor de telefonische niet-commerciële, administratieve ondersteuning van klanten, kantoren, verzekeringskantoren en KBC live.  Momenteel telt het team 550 medewerkers en 24+ blijft groeien.

Hoe 24+ hun medewerkers motiveerde om terug te keren naar het kantoor

Anne-Marie merkt dat anno 2023 de grootste uitdaging de work-life balance is. Tijdens corona was iedereen thuis, dan missen ze natuurlijk de initiatieven op het werk zoals het fruit. In het begin was dat thuiswerk lastig en nu zijn er medewerkers die niets anders meer willen. Daarna moest het team van 24+ op zoek gaan naar manieren om de terugkeer naar het kantoor aantrekkelijker te maken. Een voorbeeld daarvan is de koffiehoek van Starbucks. “Als bedrijf moet je heel wat in je mars hebben om op te boksen tegen de nadelen van bijvoorbeeld de file naar het werk. Je moet dan creatief omgaan met extraatjes die ervoor zorgen dat mensen met plezier naar het kantoor komen.” zegt Anne-Marie.

Het team van facility & events merkt zelf op dat de ‘magie’ van het team op het werk ontstaat. Dat is iets wat niet makkelijk te evenaren is achter een computerscherm. Een bedankje krijgen voor de leuke initiatieven of zelfs ideeën van andere medewerkers krijgen, dat zorgt voor een extra stimulans bij het team van facility & events. Hierdoor willen ze meer en betere acties bedenken om de werkplek verder te verbeteren.  “Een agent die nog maar pas aan de slag is bij 24+ kwam een tijdje geleden met het idee om een multiculturele avond te organiseren. Dan denk ik, ‘yes’ ik heb iemand die mee is en dit wil! Dan ben ik weer gelukkig! Als het vanuit de mensen komt, dan zijn we goed bezig en gaan deze acties ook werken.” glundert Anne-Marie. Het is een kracht van 24+, als mensen met ideeën komen, dan gaan ze dat ook doen!

Van een fruitmand naar een allround welzijnsbeleid

Het allereerste initiatief bij 24+, was het aanbieden van fruit op het werk aan de medewerkers. “Je wil mensen op een gemakkelijke manier iets geven, om ze het gevoel te geven dat we om ze geven. Een extraatje om zich gewaardeerd te laten voelen.” zegt Anne-Marie. Iets lekkers aanbieden is zo een kleine actie die niet veel moeite kost, maar wel veel effect heeft. Bij 24+ kunnen de medewerkers zowel genieten van een gezond stukje fruit als van andere snacks.

Fruit aanbieden was een eerste stap, een vertrekpunt. Daarna begonnen ze zich af te vragen: wat kunnen we nog doen? Bijvoorbeeld: ergonomische stoelen, sta-bureaus, draadloze headsets…. Zo bouwden ze bij 24+ stap voor stap verder aan een gezonde werkplek voor hun medewerkers. Ondertussen zijn er zelfs per kantoorruimte een aantal deskbikes ter beschikking gesteld.

De dag van vandaag heeft 24+ een waaier van initiatieven om hun werkplek zo aangenaam mogelijk te maken. Hun gezondheid- en welzijnsbeleid kreeg de naam ‘gezond 24+’.

Food & drinks

Fruit op het werk, dat was het startpunt van alles. Volgens Anne-Marie is aanbieden van eten een drinken een eenvoudige interventie die altijd werkt! Een no-brainer is het aanbieden van vers fruit. We werken al meer dan 10 jaar samen met Fruitsnacks om onze medewerkers te voorzien van fruit. Er is in die 10 jaar nooit een reden geweest om te stoppen! Het is gezond, verantwoord en heeft alleen maar voordelen.” zegt Anne-Marie.

Ondertussen genieten de medewerkers van meer dan alleen maar fruit. Ze hebben namelijk ook een coffee corner van Starbucks, een refill point van Dripl en de mogelijkheid om een snelle lunch op het werk te verkrijgen of snacks van via the Foodies corner van Selecta.

Een optimale werkomgeving

24+ zorgt voor een professionele werkomgeving: een ruime kantoorruimte met veel lichtinval, een propere werkruimte, een ergonomisch kantoor en gezellige pauzeruimtes. Ze lenen ook materiaal uit om optimaal van thuis te kunnen werken. Wie dat wenst kan een scherm, bureaustoel of toetsenbord uitlenen. Het duurzaamheidsaspect speelt daarbij een belangrijke rol. Medewerkers lenen het materiaal uit en als het kapotgaat wordt het gewoon vervangen.

Beweging

Als customer care agent zit je uren te bellen achter een bureau. Sedentair gedrag is ongezond en daarom zorgen ze bij 24+ voor verschillende mogelijkheden om meer te bewegen op het werk.

Op elke werkvloer kan je een deskbike vinden. Niet iedereen maakt daar gebruik van, maar het zorgt voor velen af en toe voor de nodige beweging. De customer care agents van 24+ zijn duidelijk multitaskers want ze fietsen en bellen tegelijkertijd!

Tijdens de pauze kunnen de medewerkers zich uitleven in de pauzeruimtes die voorzien zijn van leuke en sportieve activiteiten. Zo kunnen ze darten, tafeltennissen en boksen.

Coaching, begeleiding en persoonlijke ontwikkeling

Ze organiseren ook veel events en workshops. Voorbeelden daarvan zijn workshops over het belang van gezonde voeding en beweging, workshops over stoppen met roken en workshops over slaappatronen. Daar verandering in brengen is moeilijk, want je levensstijl bepaal je niet enkel op het werk, maar ook thuis. “Wat je écht op het werk kan doen, blijft beperkt. Zeker als het gaat om grote veranderingen. Je kan mensen stimuleren en ze de voordelen aantonen”. vertelt Anne-Marie.

 

Soms willen mensen wel iets veranderen, maar weten ze niet hoe ze daaraan moeten beginnen. Als je dan als werkgever dan ondersteuning kan aanbieden, maak je wel het verschil. Wil iemand bijvoorbeeld stoppen met roken, dan ondersteunen we deze medewerker in zijn of haar traject.

Elke

Bij 24+ kunnen medewerkers ook terecht bij een interne of externe vertrouwenspersoon. Hun externe preventiedienst komt elke maand langs. Medewerkers kunnen dan een afspraak boeken als ze dat willen.

Medewerkers van 24+ krijgen alle mogelijkheden om persoonlijk en professioneel te groeien. Zo hebben ze een eigen afdeling die instaat voor opleidingen. Medewerkers kunnen kiezen uit een groot aanbod aan opleidingen.  Een opleiding mag in functie van hun job zijn of iets wat aansluit bij hun interesses. Er zijn opleidingen over emotionele intelligentie, veerkracht, stressbestendigheid, timemanagement en nog veel meer!

Al die initiatieven rond groei en ontwikkeling in het welzijnsbeleid van 24+ werpen natuurlijk hun vruchten af! Heel wat medewerkers groeien door naar een andere functie. Om aan andere medewerkers te laten zien dat ook zij kunnen doorgroeien, heeft 24+ de ‘groeiboom’ ontwikkeld. Op sommige plaatsen van de werkvloer zal je op de muur een grote boom zien, met op elk blaadje een naam. De namen in de groeiboom zijn medewerkers die zijn doorgegroeid naar een andere functie.

24+, een werkplek voor iedereen

24+ bestaat uit een divers team, zowel op het vlak van nationaliteit als qua leeftijd.  Die mix van mensen zorgt voor een dynamisch team waarbij iedereen van elkaar kan leren. “We hebben ooit eens iedereen laten aanduiden op een grote kaart waar hun roots ligt. Zo leerde iedereen elkaar beter kennen en waren we ook onder de indruk van het aantal nationaliteiten bij 24+” vertelt Anne-Marie. “Voor de warmste week mocht iedereen iets koken en verkopen. We hadden dan collega’s die Marokkaanse koekjes maakten, verse muntthee enzovoort!” zegt Elke.

Sfeer en beleving zorgt voor welzijn op het werk!

Naast al deze initiatieven organiseert het team van facility & events natuurlijk ook heel wat evenementen! Dan gaat het team echt “all-out” zoals ze zelf zeggen!

Zijn er feestdagen of andere belangrijke momenten in het jaar, dan kan je daar niet naast kijken bij 24+. Toen we het team van facility & events kwamen interviewen was het net Complimentendag geweest. Resultaat? Een werkvloer waar overal wel complimentjes te rapen vielen, versierde pauzeruimtes met complimenten en zelfs ballonnenbogen met complimenten! Instant happiness als je binnenwandelt bij 24+! Bij Valentijn is het in de woorden van Anne-Marie ‘een bom van hartjes’. Die speciale dagen worden ook gevuld met activiteiten. Zo organiseerden ze op Valentijnsdag de verkiezing ‘de crush van 24+’. Tijdens Halloween laten ze toe dat de werkplek er eens creepy uitziet. Die dag komen mensen ook verkleed naar het werk met verkiezingen en organiseren ze na de uren een horrorcafé.

De Dag van de Contactmedewerker springt er nog iets meer bovenuit en dan gaan ze nog een stap verder. Op die dag tovert het team van facility en events een ruimte om tot een zenruimte! Daar krijgen medewerkers massages en yogasessies. Op die dag kunnen ze ook boksessies volgen, mocktails maken en nog veel meer. Die dag worden de medewerkers nog meer in de watten gelegd.

“We hebben ook jarenlang een soort ‘got talent’ georganiseerd. De medewerkers staken dan een volledige show in elkaar. Of dat nu goed of slecht was, iedereen beleefde er plezier en supporterde voor de collega’s op het podium. Daarom ben ik ook zo trots op 24+!”, zegt Anne-Marie.

Het welzijnsbeleid is iets waar je aan blijft werken

Het welzijnsbeleid is niet iets wat je opstelt en dan klaar is. Je blijft namelijk continu werken aan het welzijn van je medewerkers en gaat op zoek naar wat werkt en wat nog verbetering nodig heeft.  24+ laat elk jaar een externe firma een uitgebreide bevraging uitvoeren over de medewerkerstevredenheid. Die bevraging is volledig anoniem. Uit de resultaten halen ze elk jaar nog werkpunten. Door hun ‘continuous improvement’ kan iedereen verbeteringsvoorstellen geven. De allerkleinste voorstellen die hun werk kunnen verbeteren willen ze daar horen. Eigenlijk moet het team van facility & events zich steeds opnieuw blijven heruitvinden om acties en initiatieven te verzinnen om de medewerkers keer op keer te verrassen.

Elke benadrukt dat het belangrijk is om de juiste mensen aan te stellen voor het gezondheids- en welzijnsbeleid en alle acties die erbij komen kijken. Bij 24+ is dat het team van facility & events in samenwerking met het HR team. Het team is gemotiveerd en gepassioneerd om de werkplek fijner te maken en krijgen er ook de middelen voor om dat te realiseren.

Een gelukkige medewerker = productief = gezond -> daar heb je als bedrijf veel meer aan! Zorg er dus voor dat medewerkers zich goed voelen op het werk. Als ik een tip moet geven voor andere bedrijven, is het dat je niet alles tegelijk kan doen. Stap voor stap! Je hebt wel een combinatie aan acties nodig om je medewerkers gezond en gelukkig te maken. Luister naar je team.

Anne-Marie

Ook Elke heeft nog een tip voor bedrijven die willen werken aan hun gezondheids- en welzijnsbeleid “Mensen moeten hun eigen keuzes maken. Je kan veel aanbieden, maar uiteindelijk moeten ze het zelf willen. Het fruit is daar een mooi voorbeeld van. De medewerkers komen zelf vragen als we de mandjes nog niet op de werkvloer hebben geplaatst of als er net een sluitingsmoment is.”

Ze benadrukken allebei dat je je niet mag laten ontmoedigen door een paar negatieve stemmen, het merendeel is superblij met de acties die je onderneemt!

Het team haalt voldoening uit de bedankjes van de medewerkers, het geeft ze energie! Die bedankjes zijn verdiend want zelf hebben wij ook even de magie van het facility & events mogen zien

Een gezonde werkplek met fruit op het werk image icon

Een gezonde werkplek met fruit op het werk

Laat fruit op het werk deel uitmaken van jouw gezondheidsbeleid of welzijnsbeleid en bestel vandaag nog je eerste proefkorf!

Delen

Tevreden fruiteters