Terug naar overzicht

Kers

In onze fruitmand bezorgen wij jullie graag echte Haspengouwse kersen. Deze kersen werden met de hand geplukt en gesorteerd door een lokale kersenboer, Karel Vaes, om extra kwaliteit te bekomen. Ondanks de vorst, begin april, konden er dit jaar alsnog kersen geoogst worden. Dankzij het plaatsen van vuurpotten, gedurende 3 nachten, konden de bloesems gered worden. Ook mede dankzij de imkers en het werk van duizenden bijen is er een goede bestuiving geweest. De kersen werden zowel op hoogstam als laagstam geteeld. De kwetsbare kersen staan onder kappen, deze werden gesloten om de oogst te beschermen van neerslag. In de laatste 2 weken voor de oogst blanken de kersen en gaan van groen naar geel naar rood. 

Onze favoriete snack tijdens de zomermaanden? Heerlijk sappige, ronde kersen natuurlijk! Deze boomvrucht is een absolute lekkernij waar je met gemak een bakje van kunt opsnoepen. Het is juli en dat betekent dat het kersenseizoen weer gaat beginnen. Geniet ervan, want het is van korte duur!

5 redenen waarom je deze zomer absoluut kersen moet eten:

  • Superfood voor supersportievelingen,
  • Je dagelijkse portie vitamines,
  • Het eten van kersen verbetert de nachtrust,
  • Zoete kersen of zure krieken: voor ieder wat wils,
  • Kersvers zijn ze superrrrrlekkerrrrr!

Superfood

Sporters, deze is voor jullie! Wetenschappers bombardeerden de kers tot een rasechte superfood. De kracht van deze vrucht ligt in het feit dat ze vrije radicalen tegengaat. Dit zijn schadelijke stoffen die vrijkomen na een zware inspanning, zoals lopen en andere intensieve sporten. Kersen zorgen ervoor dat je spieren sneller herstellen. Daarbij is er minder sprake van spierafbraak en ontstekingen. Ook je cholesterol en vetophopingen dalen drastisch af door het eten van kersen. Kortom, dit fruit is een absolute topper voor topsporters èn iedereen die belang hecht aan een gezonde levensstijl!

Vitamineboost

Deze geneeskrachtige vrucht zit boordevol vitamines die onder meer reuma, jicht, kanker en hart- en vaatziekten kunnen tegenaan. Hoe? Door de gezonde voedingswaarden en talrijke vitamines. 100 gram kersen bevatten maar liefst 43% van de ADH aan vitamine A; een erg sterk antioxidant. Ook vitamine C (20 à 30%) en verschillende mineralen waaronder kalium zitten in kersen.

Slaapbevorderend

Het consumeren van kersen verhoogt de melatoninewaarden in het lichaam, wat cruciaal is voor een goede nachtrust. Onderzoek heeft aangetoond dat het drinken van twee glazen kersensap leidt tot een betere slaapkwaliteit. Hierbij werd gekeken naar de slaapefficiëntie, het ontwaken en het totaal aantal geslapen uren. Zo bleek dat deelnemers die kersensap dronken gemiddeld 1 uur per nacht meer sliepen.

Types

Eet je liever krieken? De Prunus cerasus, oftewel de kriek, is een zure variant van onze zoete kersen (Prunus avium).  Alle krieken zijn dus per definitie kersen, maar niet alle kersen zijn krieken! De kriek wordt ook wel eens een “morel” genoemd, vooral bij onze Noorderburen.

Probeer het zelf eens! image icon

Probeer het zelf eens!

  • 8kg fruit
  • Voor 8 á 10 personen
  • Fruit voor 1 week
  • 8 soorten van het beste fruit

Tevreden fruiteters