Terug naar overzicht

Ananas

Dit zoete tropische fruit is zowel bij kinderen als volwassenen erg geliefd. De ananas is familie van de bromeliafamilie, en het is het enige eetbare fruit van deze familiesoort. Één ananas is in feite onderdeel van meerdere individuele bloemen die samen het gehele fruit vormen. Een ananas in de fruitmand lijkt niet meteen praktisch, maar eens versneden gaat er niks boven een sappige, verse ananas!

De vrucht lijkt op een grote dennenappel. Hij bestaat uit een heleboel bessen die samen zijn gegroeid. De vrucht wordt zo goed als rijp geplukt, omdat deze moeilijk narijpt. Ananas heeft geel, sappig vruchtvlees met een zoetzure aromatische smaak. De ananas kan wel 30 cm lang en meer dan 4 kg (!!) zwaar worden, heeft bovenop een rozet van bladeren en is cilindrisch tot kegelvormig. De kleur van de schil is groenachtig tot bruinachtig, het vruchtvlees is lichtgeel tot geel en de smaak is zoet tot zoetzuur. De grootte, de vorm, de smaak en de kleur zijn zeer verschillend afhankelijk van de variëteit. De ananas is rijk aan vitaminen zoals: bètacaroteen, vitamine E en mineralen zoals: kalium, magnesium, fosfor, ijzer, koper, mangaan, zink en jodium.

Vitaminen

Het meest overduidelijke voordeel van de ananas is dat ze volgeladen zijn met vitaminen en mineralen. Ananas beschikt over calcium, kalium, vezels en vitamine C. Daarnaast is het tevens erg laag in vet.

Aansterken van de botten

Één van de voordelen van ananas is dat het helpt om gezonde botten op te bouwen. Ananas is rijk aan mangaan, een spoormineraal (Een mineraal waar het lichaam maar weinig van nodig heeft). Mangaan is nodig voor het lichaam om bot en bindweefsel aan te maken. Een klein plasic bekertje met ananas voorziet in 73% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid mangaan. De voordelen van ananas stimuleren zowel de groei van botten van jonge mensen als het aansterken van botten van oudere mensen.

Tandvlees

Het tandvlees houdt onze tanden in plaats en het houdt onze tanden in gezonde staat. Door het eten van ananas versterk je het tandvlees aanzienlijk.

Ogen

Ananas bevat veel beta-caroteen, een anti-oxidant goed voor de ogen en voor het zicht. Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van ananas bijdraagt aan een verminderd risico op Maculaire Degeneratie door ouderdom, de hoofdoorzaak van gezichtsverlies bij oudere mensen.

Ontstekingsremmend

Regelmatige consumptie van ananas helpt pijnlijke gewrichten te ontlasten als gevolg van osteoartritis. Het helpt de pijn te verlichten. In Duitsland is de bromelia goedgekeurd als medicatie voor het reduceren van zwellingen en ontstekingen.

Spijsvertering

Het eten van een ring ananas na een maaltijd vermindert gasvorming, een opgezet gevoel, misselijkheid, constipatie (verstoppingen) en de symptomen van een prikkelbare darm (Bowel syndroom)

Waar moet je op letten bij de ananas?

Ananas stopt met rijpen wanneer ze geplukt worden. Kies daarom zorgvuldig een ananas uit, en let erop dat de ananas rijp is. Ananas mag op kamertemperatuur gehouden worden, echter hun houdbaarheidsdatum is snel verstreken, dus wacht niet te lang met het opeten van de ananas. Om de ananas langer dan een dag of twee te bewaren, is het verstandig de ananas goed af te dekken met plasic en in de koelkast te bewaren. Op deze manier kan de ananas ongeveer vijf dagen bewaard worden. Ongegeten ananasstukjes kunnen het beste in de koelkast bewaard worden in een luchtdichte verpakking. Ze mogen ingevroren worden, al zal dit echter wel de smaak beïnvloeden.

Probeer het zelf eens! image icon

Probeer het zelf eens!

  • 8kg fruit
  • Voor 8 á 10 personen
  • Fruit voor 1 week
  • 8 soorten van het beste fruit

Tevreden fruiteters