Persbericht - Nieuwerkerken, 26 februari 2024
Fruitsnacks zorgt al twee decennia lang voor vers fruit op de werkvloer. Als marktleider in het leveren van gezonde fruitmanden op het werk en in scholen kijken ze hoopvol naar de toekomst. De investeringen en de veranderingen die het fruitbedrijf de afgelopen jaren heeft ondergaan zorgen nu voor meer groei en ambitie.
Meer bedrijven en scholen, meer personeel
Fruitsnacks levert, al bijna 20 jaar, vers fruit op het werk aan intussen meer dan 4000 bedrijven en 250 scholen. Zo groeide het fruitteeltbedrijf van de familie Paesmans in Nieuwerkerken uit tot een ‘gezonde dienstverlener’ en kon in 2023 een groei optekenen van maar liefst 35%. Dit zorgt ook voor een aanzienlijke uitbreiding van het personeelsbestand. Op korte termijn zal Fruitsnacks 8 aanwerving doen. Zo zal het enthousiaste team van 14 medewerkers uitbreiden naar 22 gemotiveerde ‘Fruitsnackers’ om de ambitieuze toekomstplannen samen uit te rollen.
Vandaag levert Fruitsnacks gemiddeld 9.000 fruitmanden uit per week. Een klantenstijging van 50% op twee jaar tijd toont aan dat het bewustzijn van gezonde voeding in combinatie met een gezonde werkplek steeds meer ingang vindt bij zowel werkgevers als werknemers, en in scholen.
Het voorbije jaar was voor de Limburgse en Vlaamse economie net zoals het weer: eerder wisselvallig met hier en daar een zonnestraal.
“Laat Fruitsnacks nu net één van die Limburgse zonnestralen zijn. We zijn steeds blijven geloven in onze missie om met het fruit een gezonde werk- en leerplek te creëren voor bedrijven en scholen. De eigenheid van het lokale en familiale fruitteeltbedrijf is gebleven, er werd uitgebreid en innovatie werd omarmd. Daardoor zijn we gegroeid tot een stevige Limburgse KMO die nu actief is in de Benelux en Duitsland.” Zeggen vader Karel en zoon Roel Paesmans fier.
Het groeiverhaal van Fruitsnacks bleef niet onopgemerkt bij het bestuur van Jong Voka, want zaakvoerder Roel is met Fruitsnacks laureaat voor ‘De Mijlpaal’ van de Jong Voka Awards.
Gezondheidsfactor fundament voor duurzaam ondernemen
Door de jaren heen is Fruitsnacks steeds pionier en trendsetter geweest in het promoten van fruit als gezonde snack op de werkvloer.
“De zoektocht naar een effectief en duurzaam welzijnsbeleid is geen eenvoudige oefening binnen organisaties. Tot voor kort nog werd algemeen aangenomen dat ‘wellbeing’ en prestatiedrang elkaars tegenpolen waren”, blogde de Britse prestatiepsycholoog Fran Longstaff.
Vandaag kan het één niet meer zonder het andere, ze verhouden zich als yin en yang. Werkgevers ervaren welzijn en winst niet langer als communicerende vaten maar als duurzame, complementaire krachten.
Het waarborgen van een gezonde en inclusieve werkomgeving voor medewerkers zodat ze kansen hebben om te groeien en te bloeien wordt een strategische prioriteit van elk duurzaam businessmodel. Zo groeit de ‘gezondheidsfactor’ uit tot een onmiskenbaar fundament van duurzaam ondernemen.
Bedrijven die bijvoorbeeld vandaag een fruitmand op het werk aanbieden zorgen ervoor dat hun werknemers minstens twee stukken vers fruit per week eten. Fruitsnacks wil de komende jaren nog meer inzetten op die gezondheidsfactor op werk- en leerplekken.
Zo lanceerde Fruitsnacks het ‘Healthy Workplace label’. Met dit label tonen bedrijven dat ze een gezonde werkplek zijn met fruit op het werk én met andere gezondheidsinitiatieven. Vandaag zijn er al meer dan 600 zulke labels uitgereikt in de Benelux. Dit label wint jaar na jaar aan belang in het bedrijfsleven omdat het ook een tool is binnen de ‘employer branding’ die steeds meer focus legt het gezondheidsbeleid.
Duurzaam in België en Duitsland
In Nieuwerkerken (BE) wordt het hele jaar door elke fruitmand gevuld met zelfgeteelde appels en peren. Dit wordt aangevuld met seizoensfruit dat zoveel mogelijk lokaal is.
“Als fruitteler weten we als geen ander hoe belangrijk eerlijke prijzen zijn. We vinden het vanzelfsprekend dat ook wij een eerlijke prijs betalen aan onze leveranciers voor een kwalitatief product,” benadrukt zaakvoerder Roel Paesmans.
De fruitmanden worden op de meest duurzame wijze verzameld, verpakt en vervoerd naar alle klanten in de Benelux, vanuit 5 depots. De afgelopen jaren heeft Fruitsnacks geïnvesteerd in de vergroening van het wagenpark waardoor er nu voor 80% met elektrische bestelwagens wordt beleverd.
Ook in Bergheim (DE) heeft Fruitsnacks een vestiging waar op dezelfde manier fruit wordt geteeld en duurzaam wordt verdeeld naar een deel van de Duitse markt in Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts. De eerste stappen op de Duitse markt blijken een succesverhaal. Met vertrouwen kijkt Fruitsnacks naar de verdere uitbreiding hiervan in het komende jaar. Ook worden de mogelijkheden om uit te breiden naar andere Europese landen onderzocht.
Fruitsnacks maakt zich klaar voor de toekomst
Duurzaamheid en ecologie zullen ook de speerpunten zijn van de bedrijfsvoering van Fruitsnacks in de komende jaren. Met het ‘Voka Charter Duurzaam Ondernemen’ engageert Fruitsnacks zich om op één jaar tijd minimum 10 acties uit te voeren die in de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties zijn opgenomen. Door dit dagelijks op de werkvloer te vertalen naar concrete acties worden er steeds zo duurzaam mogelijke fruitmanden geproduceerd.
“We willen voortrekker zijn en blijven in onze sector en proberen onze ecologische voetafdruk steeds te verkleinen. Dit ecologische principe trekken we door van het telen van het fruit tot de levering. We zijn elke dag bezig met vernieuwen en innoveren. Het is onze stellige ambitie om met Fruitsnacks als bedrijf volledig klimaatneutraal te zijn in 2035”, blikt Roel Paesmans vooruit.