5 tips voor een betere weerstand

5 tips voor een betere weerstand

Het is nu belangrijker dan ooit om een sterk immuunsysteem op te bouwen en je weerstand op peil te houden. Zo wapen je jezelf tegen virussen en help je je lichaam de strijd aan te gaan als het nodig is. We hebben enkele tips opgelijst die je hierbij zeker kunnen helpen.

1. Eet genoeg  groenten en fruit

Groenten als zoete aardappel, pompoen of rode biet zitten vol bètacaroteen die ons lichaam omzet in vitamine A. Die vitamines hebben we nodig om onze neus en longen te beschermen tegen infecties. Oranje en rood fruit zoals sinaasappelen, mango, abrikozen of meloen kun je gerust elke dag eten en bevatten veel van deze vitamine A. Wist je dat één abrikoos al tot 13% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid aan deze vitamine bevat?

2. Let extra op de vitamine C

Vitamine C wordt al beschouwd als hét middel tegen verkoudheidskwaaltjes en virussen. Elke dag genoeg groenten en fruit eten zou moeten volstaan om onze dosis vitamine C op peil te houden. Deze vitamine zit vooral in alle donkergroene groenten zoals boerenkool, citrusvruchten en kiwi’s.  Fruitsoorten met veel vitamine C zijn alle citrusvruchten, kiwi's, bessen en aardbeien. En laat nu net de eerste oogst Belgische aardbeien er zijn!

3. Geniet van elke zonnestraal

Wanneer je een te kort hebt aan vitamine D, ben je meer vatbaar voor infecties. Omdat we in de winter weinig zon en licht zien, is het aangeraden extra vitamine D op te nemen via onze voeding. Denk dan aan vettevissoorten, eieren en paddenstoelen. Ga geregeld ook eens naar buiten en maak een wandeling. Het zorgt niet alleen voor extra vitamine D, beweging stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen die ervoor zorgen dat we niet ziek worden. 

4. Hou je handen én je smartphone proper

Let er tenslotte op dat je regelmatig je handen wast. Je zou verwonderd zijn hoeveel microben daarop aanwezig zijn. Was ze ook lang genoeg. Dat betekent minstens 15 seconden met (desinfecterende) zeep onder stromend water. Ga af en toe ook met een ontsmettingsdoekje over je laptop of smartphone. Dit zijn ook broeihaarden van microben.  

5. Zorg voor voldoende nachtrust

Door voldoende slaap - zo'n 7 tot 8 uur per nacht - krijgt je lichaam de tijd om op te laden. Vermijd ook gebruik van je smartphone vlak voor het slapen gaan. Blauw licht bemoeilijkt namelijk het in slaap geraken en verstoort je nachtrust.

Delen

Tevreden fruiteters