Terug naar overzicht

Druif

Druiven – zonder twijfel één van de meest populaire fruitsoorten op het werk. Ze zijn lekker, makkelijk uit het vuistje te eten en bovendien nog eens supergezond ook!

100den soorten

Druiven heb je in verschillende soorten. Er zijn witte druiven, blauwe druiven en rode druiven. Met pit of pitloos.  Er is geen plek op aarde hetzelfde. Door de verschillen in o.a. de bodemgesteldheid en het klimaat wordt uiteindelijk het karakter, de houdbaarheid, duurzaamheid en klasse van een druif bepaald. Hoeveel druivenrassen er precies zijn, weet niemand. Het zijn er in elk geval vele honderden – waarvan een klein deel internationale naamsbekendheid geniet. Chardonnay, Merlot, Pinot Noir, Sauvignon Blanc en Cabernet Sauvignon zijn daarvan enkele voorbeelden.

Veel suiker? Ja en nee.

In druiven zit er inderdaad wat meer suiker dan in bijvoorbeeld mandarijnen, appels of aardbeien maar dan weet minder dan in bananen of avocado’s. Wordt je daarom dik van druiven? Welnee, wanneer je druiven met mate eet, zoals bij alle andere voedingsstoffen, zal je er zeker niet van bijkomen. Druiven hebben daarbij ook vele gezonde eigenschappen en zorgen voor meer energie. Ze passen dus perfect in ieders dieet als gezond tussendoortje.

Gezonde eigenschappen

Druiven zijn snel verteerbaar en hebben diverse therapeutische eigenschappen. Eerst en vooral: laxatief. Maar ook ontstekingsremmend, anti-schimmel en anti-bacterieel. Druiven zouden ook verlichting bieden bij virussen, zoals Herpes Simplex – gewoon wat vers druivensap op de infectie smeren zou deze sneller doen verdwijnen. Ook bevatten druiven veel Kalium. Dit miniraal houdt de bloeddruk in balans. Doordat druiven rijk zijn aan vezels zorgen ze snel voor een verzadigd gevoel.

Wat is die witte waas?

Het komt soms voor dat je druiven koopt die een witte waas hebben, alsof ze ‘vuil’ zijn. Dit is een natuurlijke waslaag die de plant produceert om de vrucht te beschermen tegen insecten en uitdroging. Dit kan absoluut geen kwaad en het volstaat om de druiven gewoon even af te spoelen alvorens ze op te eten. Bij het transport van de druiven, ligt er op elke doos een speciaal papier met matterende eigenschappen om schimmelvorming tegen te gaan. Je kan dus steeds met een gerust hart je druiven opeten. 

Probeer het zelf eens! image icon

Probeer het zelf eens!

  • 8kg fruit
  • Voor 8 á 10 personen
  • Fruit voor 1 week
  • 8 soorten van het beste fruit

Tevreden fruiteters