4 tips voor een betere weerstand

Wist je dat we dit jaar de donkerste december hebben in jaren? Door deze donkere dagen  absorbeert ons lichaam te weinig vitamine D en voelen we ons futloos. Dan loert de verkoudheid om de hoek. Met deze tips boost je je immuunsysteem en voel je je een pak energieker. 

1.      Eet genoeg kleurrijke groenten en fruit 

Groenten als zoete aardappel, pompoen of rode biet zitten vol bètacaroteen die ons lichaam omzet in vitamine A. Die vitamines hebben we nodig om onze neus en longen te beschermen tegen infecties. Oranje en rood fruit zoals sinaasappelenmangoabrikozen of meloen kun je gerust elke dag eten

2.      Let extra op de vitamine C 

Vitamine C wordt al beschouwd als hét middel tegen verkoudheidskwaaltjes. Elke dag genoeg groenten en fruit eten zou moeten volstaan om onze dosis vitamine C op peil te houden. Deze vitamine zit vooral in alle donkergroene groenten zoals boerenkoolcitrusvruchten en kiwi’s. 

3.      Geniet van elke zonnestraal

Wanneer je een tekort hebt aan vitamine D, ben je meer vatbaar voor infecties. Omdat we in de winter weinig zon en licht zien, is het aangeraden extra vitamine D op te nemen via onze voeding. Denk dan aan vette vissoorteneieren en paddenstoelen. Ga geregeld ook eens naar buiten. Het zorgt niet alleen voor extra vitamine D, beweging stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen die ervoor zorgen dat we niet ziek worden. 

4.      Hou je handen én je smartphone proper

Let er tenslotte op dat je regelmatig je handen wast. Je zou verwonderd zijn hoeveel microben daarop aanwezig zijn. Ga af en toe met een ontsmettingsdoekje over je laptop of smartphone, dit maakt al een groot verschil.