4 tips om voor gezonde tussendoortjes te kiezen op het werk

Het kantoor is zelden een gezondheidstempel. Denk maar aan je baas die trakteert met pralines, je collega die elke week een nieuwe doos suikerwafels meebrengt naar het werk of de snoepautomaat die op de loer ligt. Deze verleidingen komen je vast bekend voor.

Uit onderzoek bij 1.000 werkende Belgen tussen 18 en 60 jaar naar hun snackgewoontes blijkt alleszins dat we vaak zwichten voor een zoete of vettige hap. Slechts 4 op de 10 ondervraagden geven aan dat ze op zoek gaan naar een gezond tussendoortje, zoals een stuk fruit. Voor 50% van de respondenten is een traktatie op het werk een reden om aan de verleiding toe te geven. Ook andere factoren spelen mee. Zo snoepen we meer wanneer de verveling toeslaat of als de stress piekt.

Er is wel degelijk de wil om het probleem aan te pakken: één op de drie respondenten wil meer regelmaat brengen in de snackgewoonten. Dit is al een goed begin!

Maar hoe kies je nu voor die gezonde tussendoortjes?

1. Zorg voor routine en planning

Een gemakkelijke manier om de inname van gezonde voeding te verdubbelen is door ze toe te voegen aan je dagelijkse routine. Maar hou het simpel: een potje gesneden worteltjes per dag, een handje bosbessen bij de yoghurt in de morgen. Het moet niet altijd ingewikkeld zijn. 

Zorg ervoor dat je je snackmomenten plant. Want wist je dat 6 op de 10 belgen voor ongezonde tussendoortjes kiezen als ze ongepland snacken? Weet je dat je rond 15h00 terug honger krijgt? Plan dan samen met je collega’s een pauzemomentje in. Zo eet je niet alleen gezonder maar zorg je ook voor een betere werksfeer.

2. Hou gezonde snacks binnen handbereik 

Maar welke tussendoortjes zijn nu echt gezond? Er worden ons dagelijks allerlei ‘gezonde’ alternatieven zoals notenrepen met fruit voorgesteld. Maar wist je dat een reep met noten, gedroogd fruit, gepofte rijst en een yoghurtlaagje al snel 225 kcal bevat? Waarom vervangen we dit niet gewoon door een simpele appel of banaan? Veel gezonder en bovendien, veel minder suiker!

Leg fruit en groentjes klaar waar je ze kan zien en dit liefst de hele dag. Op de bureau op het werk of in een mooie mand in de bedrijfskeuken? Er zijn genoeg opties!

3. Vermijd de dagelijkse sleur

Deze week al 8 groene appels naar binnengespeeld? Dat wordt natuurlijk heel erg saai. Daarom is het belangrijk om af te wisselen. Variatie zorgt dat er geen dagelijkse sleur komt kijken bij die goede gewoontes, waardoor je ze ook veel langer gaat volhouden. Wist je dat Fruitsnacks fruitmanden op het werk levert waarin wel 8 verschillende soorten fruit, snoepgroentjes en/of noten zitten? Voor variatie zorgen moet helemaal niet moeilijk zijn.

 4. Zorg voor fruit op het werk

Samen geraken we er wel. Wanneer alle neuzen in dezelfde richting staan, kunnen we samen gaan voor meer gezonde voeding. Vele werkplekken bieden nu zelf al meer gezonde tussendoortjes zoals fruit aan. Dit is uit onderzoek al efficiënt gebleken. Het zou zorgen voor meer productiviteit en vitaliteit op de werkvloer. Meer gezonde voeding zou ook het ziektecijfer verminderen. En bovendien, fruit en groenten zorgen voor een energieker en gezonder gevoel. Daarvoor doen we het toch?

Ook de overheid draagt haar steentje bij door het fiscaal aftrekbaar maken van fruit op het werk. Laten we deze trend nu samen verderzetten én elkaar ondersteunen in het maken van gezonde keuzes!

 

Bron: HLN